Bærekraftig utvikling består av tre dimensjoner: miljø og klima, økonomi og sosiale forhold. Bærekraftige bedrifter praktiserer samfunnsansvar, og vil gjennom det kunne styrke sitt omdømme, øke sitt handlingsrom og ikke minst få et konkurransefortrinn ved å etterkomme nye krav og forventinger fra kunder, myndigheter og fra finansnæringen.
Næringslivets samfunnsansvar handler om hvordan verdier skapes og hvordan bedrifter driver sin kjernevirksomhet. Selskaper som ikke tar aktive grep, kan bli eksponert. Det er allerede eksempler på hvordan manglende evne til å håndtere miljø, klima, HMS, likestilling og arbeidsrettigheter på en bærekraftig måte har ført til både skade på merkevare og tap av markedsverdi.
Magnus Legal skal hjelpe bedrifter å lykkes, og de siste årene har bærekraft blitt en viktig faktor for å lykkes. Vi har derfor satt sammen er team av advokater som brenner ekstra for å hjelpe våre kunder med sine bærekraftsmålsetninger.
Målet med denne guiden er å gi en kort innføring i de miljømessige og økonomiske fordelene av å drive virksomheten på en grønn og bærekraftig måte. I 2015 presenterte FN sine 17 Bærekraftsmål, der nummer 13 er å stoppe klimaendringene. Målet er formulert slik:
«Handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem».
I denne guiden fokuserer vi på bærekraftsmål nr. 13, som er relevant for alle selskaper, uavhengig av størrelse. Det er vår anbefaling at målsetningen bør inngå som en sentral del av alle selskapers handlingsplan for fremtiden.
Vi oppsummerer vårt bærekraftsarbeid i tre punkter; vi reduserer vårt eget fotavtrykk, vi engasjerer oss i ett hjerteprosjekt, og vi er rådgiver for våre kunder i bærekraftsspørsmål.