Hei, jeg heter Magnus. Hva kan jeg hjelpe med?

Riktig håndtering av ansatte – fra start til slutt

Arbeidsrett regulerer rettigheter og plikter mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Det er et stort fokus på arbeidsrettslige spørsmål i næringslivet, og mange arbeidsgivere synes det er utfordrende å forholde seg til vernet arbeidstakere har i henhold til arbeidsmiljøloven.

 

Rettsområdet er samtidig i stadig utvikling, blant annet på grunn av EU-rettens innflytelse på norsk rett. I tillegg til arbeidsmiljøloven, bør du som arbeidsgiver også kjenne til andre lover og retningslinjer som gjelder i et arbeidsforhold, for eksempel ferieloven og folketrygdloven samt eventuelle tariffavtaler.

 

Gjennomfører du prosessene riktig, unngår du problemer i etterkant. Arbeidsrett inkluderer alltid mennesker. Sakene som kommer opp må håndteres individuelt og samtidig i samsvar med gjeldende regler. Våre advokater jobber tett med bedriftens ledelse, og vi rådgir innen alle områder av arbeidsretten.

Hva vil du ha hjelp med?

  • Ansettelsesprosessen
  • Utferdigelse av arbeidsreglement og driftsrutiner
  • Tilrettelegging av arbeidstid og avlønning
  • Utbetaling av sykepenger og feriepenger
  • Ferie og permisjon
  • Utfordringer knyttet til likebehandling og diskriminering
  • Etablering og organisering av HMS-rutiner
  • Personvern og kontrolltiltak
  • Oppsigelser og sluttavtaler
  • Virksomhetsoverdragelse
  • Permittering
  • Utferdigelse av tariffavtaler og pensjonsordninger
  • Generell konflikthåndtering

7 punkter du må gjennom ved permittering av ansatte

Les saken

Hva utgjør et varsel for arbeidsgivere? Er dine rutiner gode nok?

Les saken